Characterization of Social Ethics in the Media Focusing on the Theory of Social Interdependence Responsibility

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Student in Political Science, Institute of Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran

2 Associate Professor of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Imam Sadegh(AS) University, Tehran, Iran

Abstract

One of the emerging areas that is in dire need of characterization is the field of media ethics. The media now overshadows all areas of human life (thoughts, feelings, and actions) and has transformed man's fourfold relationship with himself, God, nature, and other human beings. One of the most important tangible areas in which the media has the power to transform is the area of human relations with other human beings, which shapes social ethics. In this study, instead of using only statistical methods in characterization, the expert method in producing social ethics characteristics in the media is emphasized. Also, the approach based on which the indicators of social ethics are computed in the media is not the approach of collecting existing indicators; Rather, the author seeks to construct desirable indicators of the moral media in the field of social ethics. The theory of social interdependence responsibility has been used to explain and analyze the desirable characteristics of moral media in the social field. Institutions subject to interdependence responsibility (such as family, relatives, neighbors, friends and religious brothers) in the context of non-market or moral relations, by providing all the needs and solving all the problems of society, play an important role in establishing and strengthening a moral society. Now, the media of the style of the Islamic Revolution, with the help of relying on the theory of social interdependence responsibility, can play an important role in shaping the characteristics of moral media in the social field. Therefore, by using the verses and narrations about the institutions on the subject of interdependence responsibility, we can understand the requirements for the dissemination of social ethics in the media. The most important requirement in this area is the denial of individualism and the promotion of a culture of cooperation and collaboration in the context of institutions subject to interdependence responsibility. Family orientation, kinship, good neighborliness, friendship and relationship between believers in Islamic society and the do's and don'ts of each of them are among the characteristics that the media can promote and strengthen social morality in society to the extent that they are close to them.

Keywords

قرآن کریم.
ابن بابویه، محمد بن علی (1402ق). مصادقة الإخوان. الکاظمیة: مکتبة الإمام صاحب الزمان العامة.
ادگار، اندرو؛ و سج‌ویک، پیتر (1387). مفاهیم بنیادی نظریه فرهنگی (مهران مهاجر و محمد نبوی، مترجمان). تهران: آگه.
آقا جمال خوانسارى، محمد بن حسین (1366). شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحکم و درر الکلم‏. تهران: دانشگاه تهران.
برقی، احمد بن محمد بن خالد (1371ق). المحاسن. قم: دارالکتب الإسلامیة.
تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد (1410ق). غرر الحکم و درر الکلم. قم: دارالکتب الإسلامیة.
حر عاملی، محمد بن حسن (1409ق). تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة. قم: موسسة آل البیت علیهم­السلام.
خامنه ای، سید علی (1383، 11 آذر). بیانات در دیدار مسئولان سازمان صدا و سیما. https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3262
خانی، حسین (1391). نظریه کارکردگرایی (فونکسیونالیسم). اطلاعات سیاسی - اقتصادی، 290، 146-153.
دیلینی، تیم (1387). نظریه‌های کلاسیک جامعه‌شناسی (بهرنگ صدیقی و وحید طلوعی، مترجمان). تهران: نی.
سباعی، مصطفی (1998م). التکافل الإجتماعی فی الإسلام. ریاض: دارالورّاق للنشر و التوزیع.
صدر، محمّدباقر (1424ق). اقتصادنا. قم: مرکز الأبحاث والدراسات التخصّصیّة للشهید الصدر.
قطب، سید (بی‌تا). العدالة الإجتماعیة فی الإسلام. قاهره: دار الشروق.
کلینی، محمد بن یعقوب (1407ق). الکافی. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
لوین، اندرو (1380). طرح و نقد نظریه لیبرال دموکراسی (سعید زیباکلام، مترجم). تهران: سمت.
مجلسى، محمدباقر بن محمدتقى (1404ق). مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول‏. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی (1403ق). بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
مصطفوى، حسن (1430ق). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. بیروت: دار الکتب العلمیة.
مکارم شیرازی، ناصر (1371). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
یوسف زاده، حسن و همکاران (1391). شاخص‌های ارتباطات اجتماعی در جامعه اسلامی. تهران: مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست جمهوری.
Volume 10, Issue 1 - Serial Number 19
February 2022
Pages 87-108
  • Receive Date: 13 September 2020
  • Revise Date: 03 December 2020
  • Accept Date: 29 December 2020